Med pasientens øyne. Rapport fra kvalitetsprosjektet - med pasientens øyne- brukermedvirkning- et gjennombrudd for ledere, medarbeidere og pasienter
Report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2396861Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Konsmo et al. (2009). Med pasientens øyne. Rapport fra kvalitetsprosjektet - med pasientens øyne- brukermedvirkning- et gjennombrudd for ledere, medarbeidere og pasienter. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. https://napha.no/content/13956/quot...sett-med-pasientens-oyne...quotSammendrag
Sykepleiere med lederansvar som har fokus på kvalitet og god praksis er sentrale bidragsytere til utviklingen av helsetjenester. Forskning understøtter at sykepleiekunnskap og sykepleiefaglig ledelse gjør en forskjell for pasientene, og er derfor viktige bidrag til utvikling av pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten. Norsk Sykepleierforbunds (NSF) nasjonale kvalitetsprosjekt …med pasientens øyne… har tatt brukermedvirkning på alvor og fulgt opp nasjonale målsetninger om at pasientmedvirkning skal bidra til bedre kvalitet på tjenestene. Som en del av NSFs ledersatsing har prosjektet bidratt til å styrke fokus på pasientenes medvirkning og ledernes ansvar for kvalitetsutvikling. Brukerperspektivet er en av bærebjelkene i nasjonal helseplan og hensiktsmessig pasientmedvirkning er en forutsetning for en positiv utvikling av morgendagens helsetjenester. Prosjektet viser at gjennom systematisk forbedringsarbeid kan sykepleiere med lederansvar og tverrfaglige team i samarbeid med pasienter og pårørende utvikle nye gode tjenestetilbud. NSF ønsker å bidra til videreutvikling av kunnskap om pasientmedvirkning og selvbestemmelse på ulike nivå, herunder metoder, rutiner og gode holdninger. For å få til dette er det viktig med motiverte og tydelige ledere som har fokus både på fag og ledelse. Ledere ved de 20 deltakende virksomhetene har gjennom prosjektet lært konkrete metoder og verktøy, som bidrar til forbedring og samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere. Erfaringer fra prosjektet viser at det lar seg gjøre å videreutvikle helsetjenester når det skjer i tett samarbeid med dem det gjelder. Gjennom setningen ”vi har tatt ned månen” forstår vi at de ved Rokilde Sykehjem har erfart et gjennombrudd i sin praksis. Forbedring av tilbudene i kommunehelsetjenesten er svært viktig i en tid med fokus på samhandling og forebygging.