Brukererfaring om brukermedvirkning : en kvalitativ studie av brukerlæreres sin opplevelse med brukermedvirkning i møte med kommunens psykiske helsetjenester
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2445327Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ringstad, A. (2011) Brukererfaring om brukermedvirkning: en kvalitativ studie av brukerlæreres sin opplevelse med brukermedvirkning i møte med kommunens psykiske helsetjenester. Masteroppgave. Høgskolen i Akershus. Hentet fra: http://hdl.handle.net/10642/1007Sammendrag
Brukermedvirkning i lys av empowermentideologien. Studien har som hensikt å studere brukerlæreres sine opplevelser med brukermedvirkning, i møte med kommunens psykiske helsetjenester. En kvalitativ studie av brukerlæreres opplevelser med brukermedvirkning, hvor det er brukt halvstrukturert, individuelle forskningsintervju med seks brukerlærere. Studien viser at kommunene under opptrappingsplanen har laget differensierte og tilfredsstillende tjenestetilbud, med tjenesteytere som ivaretar og tilrettelegger brukermedvirkning på individnivå. Et sentralt funn i studien tyder på at utfordringene ved ytterligere brukermedvirkning ligger på system/tjenestenivå og ikke så mye på individnivået. Informasjonstilgjengeligheten for de ulike tjenestene er ofte mangelfull samt vanskelig å finne på egenhånd. Tjenestetilbudene fremstår derfor som anonyme. Nedskjæringer i kommunens psykiske tjenestetilbud etter endt opptrappingsplan gjør at tjenesten ses på som ressursavhenging. Den blir da fremover avhengig av et aktivt engasjement på administrerende/politisk nivå. KONKLUSJON: Midlene gitt under opptrappingsplanen for psykisk helse har betydd en positiv utviklingen av differensierte, brukertilpassede tjenestetilbud med høy kvalitet på det utøvende psykiske helsearbeidet.
Beskrivelse
Brukermedvirkning i lys av empowermentideologien. En kvalitativ studie med brukerlæreres opplevelser med brukermedvirkning.