Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUdness, Ellen
dc.contributor.authorVege, Anders
dc.contributor.authorNyen, Bjørnar
dc.date.accessioned2017-06-07T12:41:04Z
dc.date.available2017-06-07T12:41:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationUdness, E., Vege, A. & Nyen, B. (2012) Tverrfaglig læringsnettverk, kvalitetsforbedring av legemiddelbehandling i sykehjem i Porsgrunn og Skien. Notat 2012. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Hentet fra: https://www.fhi.no/publ/2012/tverrfaglig-laringsnettverk-kvalitetsforbedring-av-legemiddelbehandling-i-s/
dc.identifier.isbn978-82-8121-4
dc.identifier.isbn978-82-8121-481-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2445181
dc.descriptionBeskriver et utviklingsprosjekt hvor hensikten var å prøve ut læringsnettverk som metode for å forbedre legemiddelbruk hos sykehjemspasienter i Skien og Porsgrunn.
dc.description.abstractBakgrunn: helsetilsynet utførte i 2008 tilsyn med legemiddelbehandlingen i sykehjem. Hensikten var å undersøke om sykehjemspasientene fikk nødvendig og riktig legemiddelbehandling. Det ble påpekt avvik i 18 av 23 tilsyn. Bl.a. ble legemiddelbehandling i for liten grad dokumentert i journal, og det manglet ofte systematikk i observasjon og rapportering i forhold til legemiddelbruk. Helsetilsynet i Telemark hadde gjort tilsvarende funn ved fem gjennomførte tilsyn med legemiddelbehandling og legemiddelhåndtering i sykehjem. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten ved seksjon for kvalitetsutvikling fikk i oppdrag fra Fylkesmannen i Telemark å etablere et læringsnettverk for sykehjemstjenester i Skien og Porsgrunn kommune. Læringsnettverket skulle fokusere på kvalitetsforbedring i forhold til medikamentbehandling og medikamenthåndtering i sykehjem. Mål, metode, verktøy og gjennomføring: med utgangspunkt i hvorfor læringsnettverket ble etablert definerte man følgende fellesmål: å sikre at pasientene får nødvendig og riktig legemiddelbehandling. Læringsnettverk ble valgt som metode i forbedringsarbeidet. Ulike verktøy som ble benyttet i prosessen var modell for kvalitetsforbedring, verktøy for vedvarende forbedring, sjekklister, registreringsskjemaer, regneark, DRUID kartlegging og postermaler. Syv team deltok fra sykehjemsavdelinger i kommunene Porsgrunn og Skien. Teamene var tverrfaglig sammensatt, og det ble oppfordret til å ha med brukerrepresentanter. Det ble gjort forberedelser til læringsnettverket i 2010 og totalt seks fellessamlinger à 4 timer ble holdt i perioden 06.01.11 til 01.12.11. En ekstrasamling ble arrangert i april 2012 for teamene som ønsket det. Dette ble gjort for å styrke mulighetene til å opprettholde forbedringene i daglig drift. Erfaringer og resultat: målingene i 2011 er fra seks avdelinger, den syvende avdelingen er en korttidsavdeling der de valgte målingene var lite relevante. Gjennomsnittlig antall faste medisiner, basert på 83 beboere, endret seg i 2011 fra 6,4 til 5,2. I 2012 er tallene basert på fem sykehjemsavdelinger med 68 pasienter/beboere, Gulset sykehjem er ikke med i 2012 målingene. På de fem avdelingene som er målt alle gangene, er endringen fra 6,9 i januar 2011 til 5,5 i april 2012. Andel av medisiner påskrevet indikasjon gikk i 2011 opp fra 2 % til 75 % basert på seks sykehjemsavdelinger. Endringene i hele perioden basert på fem avdelinger er fra 1 % til 72 %. Mens andel av pasienter/ beboere med plan for legemiddelbehandling på seks avdelinger i 2011 gikk opp fra 35 % til 82 %, var tallene for fem avdelinger fra januar 2011 til april 2012 endret fra 40 % til 88 %. Antallet deltakere på samlingene var ca. 25 hver gang, gruppestørrelsen gjorde det enkelt å få til diskusjon og dialog i plenum. På første og siste samling deltok ledere fra begge kommuner, noe som er vesentlig i forhold til å forankre prosjektet i kommunene og for å kunne videreføre i egen virksomhet og spre til andre virksomheter etter prosjektperioden. Læringsnettverket har bidratt til en grundig gjennomgang av innkomstrutiner og gjennomgang av medisiner. Fem av sju avdelinger hadde fått med en brukerrepresentant i teamet. Diskusjon og avslutning: læringsnettverket har medvirket til en gjennomgang og økt fokus på legemiddelhåndtering i de deltakende avdelingene, og har fått deltakerne til å se at det en setter fokus på kan endres og forbedres. Praksisen i de deltakende virksomheter er i større grad sammenfallende med faglig kunnskap og myndighetskrav på området. Det tverrfaglige samarbeidet er alltid en utfordring, og det fremkommer hvor viktig det er å bruke alles kompetanse for å få et best mulig resultat for pasienter/beboere. Resultatene har sine begrensninger i forhold til antall pasienter/beboere som blir målt. Det er små enheter hvor utskifting av pasienter kan gi store utslag ved at målingene ikke omfatter nøyaktig de samme pasientene hver gang. Annet som påvirker er grad av involvering av sykehjemslegen ved virksomheten, utskifting av personale, personalets kompetanse, omorganiseringer, tid og prioriteringer. Det å ha en ”ekstra samling” i april 2012 har sannsynligvis bidratt til at resultatene i stor grad er opprettholdt. Erfaringene som ble gjort med brukerrepresentantene tilsier at det er nødvendig på forhånd å avklare hvorfor de deltar, hvem de representerer og hva som blir forventet av dem.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttp://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/tverrfaglig-laeringsnettverk-kvalitetsforbedring-av-legemiddelbehandling-i-sykehjem-i-porsgrunn-og-skien
dc.subjectpasientsikkerhet
dc.subjectlegemiddel
dc.subjectlegemiddelbruk
dc.subjectlegemiddelbehandling
dc.subjectlegemiddelgjennomgang
dc.subjectsykehjem
dc.subjecttverrfaglig samarbeid
dc.subjectkvalitetsforbedring
dc.subjectkompetanseutvikling
dc.subjectlæringsnettverk
dc.subjectsjekkliste
dc.subjectDRUID
dc.subjectPorsgrunn
dc.subjectSkien
dc.subjectNorge
dc.titleTverrfaglig læringsnettverk, kvalitetsforbedring av legemiddelbehandling i sykehjem i Porsgrunn og Skien
dc.typeResearch report
dc.rights.holderUdness, Ellen; Vege, Anders; Nyen, Bjørnar


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel