Pasientperspektiv i innleggelsesskriv for akutt psykisk helsehjelp
Original version
Larsen, B.H. (2016). Pasientperspektiv i innleggelsesskriv for akutt psykisk helsehjelp. Masteroppgave, UiS. http://hdl.handle.net/11250/2409452Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan pasientperspektivet blir ivaretatt i innleggelsesskrivene ved akuttinnleggelse til en psykiatrisk institusjon i Sør-Norge. Det er 66 innleggelsesskriv knyttet til 22 pasienter som er studiens empiriske materiale. Målet er økt kunnskap og refleksjon rundt dagens praksis. Det er en kvalitativ dokumentstudie, hvor datamaterialet analysers ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse inspirert av Jacobsen (2015) og Schreier (2012).
Funnene fra analysearbeidet ble delt inn i tre kategorier:
Livshendelser: Det viste seg at førstegangsinnlagte pasienters oppvekst ble utfyllende beskrevet, mens dette var mindre omtalt for pasientene som hadde vært innlagt tidligere. De fleste innleggelsesskrivene omtalte utløsende faktorer og hvordan tiden før innleggelsen var.
Dagligliv: Noe om pasientenes situasjon og dagligliv beskrives i samtlige innleggelsesskriv. Det fremkommer mye opplysninger om følelser og symptom.
Hjelp og støtte: En del pasienter oppga kortfattede konkrete ønsker om hjelp og mål for innleggelsen. Flere førstegangsinnlagte pasienter var usikre på hva de kunne få hjelp til. Innleggelsesskrivene beskrev noe om pårørendes rolle, men lite rundt informasjon som var gitt og tilbudte behandlingsvalg.
Konklusjon:
Resultatene fra analysen av innleggelsesskrivene fremstiller pasientenes fortid og situasjon her og nå et flertall av skrivene. Resultatene vedrørende informasjon til pasienter, diskusjon rundt behandlingsvalg og plan for behandlingen, fremstår mangelfullt ivaretatt i innleggelsesskrivene, til tross for at en del av pasientene uttrykker kortfattede ønsker for innleggelsen. Forståelse av pasienters levde liv og nåværende dagligliv kan sette helsepersonell i posisjon til å «ta et pasientperspektiv». Dette kan igjen gi bedre praksis og individuelt tilpassede og holistiske tjenester. Kvalitet i innleggelsesprosessen innebærer kommunikasjon om pasienters relevante historie, nåværende situasjon og kommunikasjon mellom helsepersonell og pasient om en plan for behandlingen.
Summary
The purpose of this study was to survey how patient perspective is taken care of in the handover when there is an acute admission to a psychiatric institution in South-Norway. The target of the study is to increase knowledge and reflection around todays practice.
The data the study is based on is 66 admission handovers created by referring doctor and nurse and doctor at the psychiatric clinic.
It is a qualitative document study where the data was analyzed using qualitative content analysis inspired by Jacobsen (2015) and Schreier (2012).
The results from the analysis was separated into 3 categories
Life events: The childhood of the first time hospitalized patients was thoroughly described, while for patients which was already in the system there where less focus on this topic. Most of the admission handovers described triggering factors and also how the pre-admission period had been for the patients.
Daily life: In most of the admission handovers there was a description of the patients situation and daily life.
Help and Support: Some patients gave short resume of concrete wishes of types of help they wanted and also the target for the admission. First time hospitalized patients was unsure of what kind of help they needed and could get. The admission handovers described the dependents part in the situation, but little about what kind of information that was given, and what kind of treatment the patient was offered.
Conclusion:
The results from the analysis of admission-notes decribes the patients history and mental health status in a majority of the handovers. The findings regarding informing the patients, discussion around treatment and available treatment choices, is inadequately taken care of in handovers, despite that some of the patient mention some needs and wishes for the admission. The understanding of the patients “lived life” and current daily life can put health personnel in a position to “take a patient perspective”. This can result in a better practice and individually customized and holistic services. Quality in admission means communication about patients history, present condition and a plan for the treatment.