Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrattheim, B.J.
dc.contributor.authorOsmundsen, T.
dc.date.accessioned2018-02-19T10:16:18Z
dc.date.available2018-02-19T10:16:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBrattheim, B. J. & Osmundsen, T. (2016). Samhandling med IKT (SIKT) 229623: Sluttrapport til Forskningsrådet. Hentet fra: https://www.forskningsradet.no/prognett-evasam/Forside/1253972204829nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2485620
dc.description.abstractSamhandlingsreformen har som mål å sikre bedre helhet og mer sammenheng i helse- og omsorgstjenestene. Et av virkemidlene for å nå dette målet er økt bruk av IKT. I den sammenheng understreker reformen at elektronisk kommunikasjon skal være den foretrukne måten å kommunisere på i sektoren: både i kommunikasjonen mellom helsearbeider/pasient og mellom tjenesteytere/helsearbeidere. I SIKT er bruken av IKT som verktøy i samhandling evaluert. Prosjektet inngår som et av flere prosjekter i Forskningsrådets forskningsbaserte følgeevaluering av samhandlingsreformen. Overordnet mål for SIKT har vært å utvikle kunnskap om hvordan bruk av IKT understøtter samhandlingsreformens mål om helhetlige pasientforløp og hvilke muligheter for forbedring som finnes ved å utnytte IKT mer effektivt. Et sentralt forskningsspørsmål har vært: Hvordan understøtter IKT informasjonsutveksling og samhandling mellom aktørene i helse- og omsorgssektoren? Vi har adressert spørsmålet gjennom to arbeidspakker med hvert sitt perspektiv: 1) helsepersonellperspektivet der vi har benyttet pleie- og omsorgsmeldinger (PLO-meldinger) som et eksempel på IKT-verktøy som benyttes i samhandling mellom helsepersonell i sykehus og kommunal hjemmetjeneste, og 2) pasientinvolvert samhandling hvor vi har sett på bruk av videokonferanse som et medium for å kommunisere med helsepersonell, diabetespasienters behov for samhandling, og realisering av pasientinvolvering hos Distriktsmedisinske sentra. I begge arbeidspakkene har fokuset vært på dimensjonene informasjonskvalitet, pasientsikkerhet og effektivitet. Datagrunnlaget i prosjektet bygger i hovedsak på kvalitative intervjuer med helsepersonell, ledere i utvalgte helseetater og pasienter. I tillegg er det i arbeidspakke 2 gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse med pasienter som respondenter. Funnene viser at IKT-verktøy for helsepersonell i større grad er implementert og understøtter samhandling mellom disse aktørene enn IKT-løsninger myntet på pasientinvolvert samhandling. Fra et helsepersonellperspektiv viser studien at bruk av et IKT-verktøy som PLO-meldinger fungerer som en «digital bro» mellom sykehus og kommunal hjemmetjeneste. Helsepersonell er svært fornøyde med å kommunisere og samhandle elektronisk. Bruk av PLO-meldinger er godt innarbeidet i helsepersonells arbeidspraksis, det bidrar til mer effektive kommunikasjonslinjer og økt oppmerksomhet på informasjonskvalitet, samt gir – med noen forutsetninger- bedre pasientsikkerhet. Fra et pasientperspektiv ser vi at organisering av helsetjenestene er tett knyttet til bruk av IKT. Ny og innovativ bruk av IKT er avhengig av at helsetjenestene kan leveres på måter som støtter pasientinvolvering, og dette kan innebære å bryte med etablerte systemer for levering av helsetjenester. Bruk av videokonferanse og trepartskonsultasjoner (fastlege, spesialist og pasient) viser at hvordan og hvem som involveres i samhandlingen har betydning for pasientinvolvering. Etablerte IKT løsninger som videokonferanse kan åpne for større grad av pasientinvolvering og være mer effektive hvis man samtidig er villige til å finne andre systemer for samhandling enn sekvensiell konsultasjon med henvisninger. Videre finner vi at det er grunn til å være aktsom med tanke på pasienters behov og rolle i samhandlingen. Ønsket om og behovet for involvering varierer fra pasient til pasient. Konklusjon: SIKT-prosjektets resultater viser to forskjellige suksesshistorier når det handler om bruk av IKT som et virkemiddel for å understøtte samhandling i helsesektoren. Teknologien alene er ikke avgjørende for graden av suksess for innføring av IKT for å understøtte samhandling i helsesektoren. Det handler også om tilpassing av teknologi, arbeidspraksis, regler og lovverk og brukerrollene for å forme en integrert helhet.nb_NO
dc.subjectSamhandlingsreformennb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.subjectSIKTnb_NO
dc.subjectelektronisk kommunikasjonnb_NO
dc.titleSamhandling med IKT (SIKT) 229623: Sluttrapport til Forskningsrådetnb_NO
dc.typeReportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel