dc.contributor.author | Berven, N. | |
dc.contributor.author | Ludvigsen, K. | |
dc.contributor.author | Christensen, D.A. | |
dc.contributor.author | Nilssen, Even | |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T12:31:53Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T12:31:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Berven, N., Ludvigsen, K., Christensen, D.A. & Nilssen, E. (2013) Individuell plan som virkemiddel for ledelse og samordning av tjenester i kommunene. Rokkan-senteret. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rapport-fra-uni-rokkansenteret-individue/id731866/ | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8095-090-1 | |
dc.identifier.issn | 1503-4844 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2444605 | |
dc.description | Rapporten er skrevet på oppdrag fra Kommunal‐ og regionaldepartementet. Den evaluerer ordningen med Individuelle planer (IP) som et styrings‐ og koordineringsverktøy i norske kommuner. En individuell plan er en rettighet for mennesker med langvarige og sammensatte helse‐ og sosialbehov. Om lag 25 000 personer (rundt 0,5 % av befolkningen) har en slik plan. Planen skal skape klarhet for tjenestemottakeren, avklare ansvarsforhold og danne grunnlag for vedtak om tjenester fra det offentlige. Gjennom arbeidet med individuell plan ønsker man også å styrke brukermedvirkning, synliggjøre rettighetene og pliktene til den enkelte og tjenesteapparatet, samt å fremme langsiktighet og helhetstenkningen i tjenesteytingen. | |
dc.description.abstract | Forfatterne har undersøkt hvorvidt og hvordan lovpålegg om IP påvirker administrativ ledelse og samordning i kommunene, med vekt på områdene barnevern og psykisk helsetjeneste for voksne. Innenfor psykisk helse har IP vært regulert ved lov helt siden 2001, mens IP først kom inn på barnevernsfeltet i 2009. Til gjengjeld har barnevernstjenesten tung lovbasert forankring og klart definerte krav i forhold til samordning, koordinering og brukermedvirkning, mens kravene overfor psykisk helsetjeneste for voksne er langt mindre definerte. Ved å velge så ulike felt fikk forfatterne frem variasjonsbredden i hvordan IP kan innvirke på organisering, koordinering og styring. | |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | Individuell plan | |
dc.subject | IP | |
dc.subject | brukermedvirkning | |
dc.subject | kommuner | |
dc.subject | organisering | |
dc.subject | psykisk helsetjeneste | |
dc.subject | psykisk lidelse | |
dc.subject | psykisk helse | |
dc.subject | pasient | |
dc.subject | bruker | |
dc.subject | lovverk | |
dc.subject | sammensatte behov | |
dc.subject | rettighet | |
dc.subject | rettigheter | |
dc.subject | politikk | |
dc.subject | helse | |
dc.title | Individuell plan som virkemiddel for ledelse og samordning av tjenester i kommunene | |
dc.type | Research report | |
dc.rights.holder | Uni Rokkansenteret; Nygårdsgaten 5, 5015 Bergen, Tlf. 55 58 97 10, Fax 55 58 97 11 | |