Lifting the veil from user participation in clinical work- What is it and does it work? [Å løfte sløret fra brukermedvirkning i klinisk arbeid- Hva er det og virker det?]
Doctoral thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2444734Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Rise, M.B. (2012) Lifting the veil from user participation in clinical work: What is it and does it work? PhD. NTNU Norwegian University of Science and Technology, Trondheim. http://hdl.handle.net/11250/264484Sammendrag
Hovedformålet med avhandlingen var å kaste lys over hva brukermedvirkning innebærer og om det har noen effekt i det daglige kliniske arbeidet. Det ble gjennomført fire studier i totalt tre distriktspsykiatriske sentre (DPS) i Midt-Norge. Totalt 635 brukere og helsepersonell deltok i studiene. De fire studiene inkluderte to kvalitative studier som undersøkte hvordan brukere og profesjonelle definerte brukermedvirkning, både generelt og i psykisk helsevern spesielt. Den tredje studien undersøkte, gjennom et ikke-randomisert kontrollert design, om innføringen av en strategi for brukermedvirkning i en hel organisasjon påvirket de ansattes kunnskaper, praksis og holdninger. Den fjerde studien brukte et randomisert kontrollert design for å undersøke effekten av å bruke tilbakemeldinger fra pasienter i terapisamtaler på terapeutisk allianse og pasienttilfredshet. Resultatene i avhandlingen viste at gjensidig respekt, dialog og beslutninger tatt i fellesskap var grunnleggende elementer i brukermedvirkning. Respekt ble løftet fram, spesielt av brukerne, som en fundamental og undervurdert del av brukermedvirkning i klinikken. Resultatene viste også at målet om at beslutninger skal tas i fellesskap ble forhandlet om og omdefinert i dårlige sykdomsfaser. Beslutningstaking framsto som en avgjørende, men utfordrende prosess hvor respekt og dialog var like viktig som hvem som tar den endelige beslutningen. Det var så godt som ingen effekt av å innføre en strategi for brukermedvirkning i en hel organisasjon på ansattes kunnskap, praksis og holdninger. Det var heller ingen korttidseffekt på pasienttilfredshet og opplevelse av terapeutisk allianse av å bruke tilbakemelding fra pasienter i terapisamtaler, men det var en korttidseffekt på motivasjon. To problemområder knyttet til effektstudier ble særlig belyst; implementeringsprosesser har vist seg å være komplekse og utfordrende, og effektmål har blitt beskrevet som ufullstendige og lite brukbare. Videre arbeid på disse områdene må inkludere de som deltar i medvirkningsprosessene, altså brukere og helsepersonell.
Beskrivelse
Brukermedvirkning har blitt lovpålagt i mange land, blant annet i Norge. Dette innebærer at brukere skal medvirke i utforming, gjennomføring og evaluering av helsetjenestene, både som representanter i råd og utvalg og i egen behandling. Det finnes både teoretiske og ideologiske argumenter for brukermedvirkning og mange ulike måter å definere brukermedvirkning på. Det er imidlertid fortsatt uklart hva brukermedvirkning innebærer i klinisk arbeid og hva som er effekten av slik medvirkning.