Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlindheim, K.
dc.contributor.authorAlnes, R.E.
dc.date.accessioned2018-01-22T09:41:23Z
dc.date.available2018-01-22T09:41:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBlindheim, K. & Alnes, R.E. (2015) Evaluering og justering av modell for forebyggende hjemmebesøk i Ålesund kommune (2015/02). Ålesund. Hentet fra: https://omsorgsforskning-midt.no/2015/06/22/rapport-om-forebyggende-hjemmebesok-i-alesund-kommune/evaluering-og-justering-av-modell-for-forebyggende-hjemmebesok-i-alesund-kommune-rapport/nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-92186-54-1
dc.identifier.issn1502-7643
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2478629
dc.description.abstractBakgrunnen for dette prosjektet var at Utviklingssenter for hjemmetjenesten, Ålesund kommune, i perioden 2012-2015 ble tildelt midler for å gjennomføre et prosjekt der hensikten var å tydeliggjøre eksisterende kunnskap om forebyggende hjemmebesøk til eldre og å utvikle modellen for denne tjenesten. Omtalte prosjektet ble etablert i 2012 og var et samarbeid mellom virksomheten for Aktivisering og velferd (Ålesund kommune), Utviklingssenter for hjemmetjenestene, Møre og Romsdal, Senter for Omsorgsforskning Midt- Norge og Høgskolen i Ålesund. Gjennom prosjektet er det samlet inn forskningslitteratur på området, kvalitative data fra personer som har fått forebyggende hjemmebesøk, og fra ansatte som har hatt ansvaret for, - og har gjennomført tilbudet. Resultatene fra litteraturgjennomgangen viser at forebyggende hjemmebesøk til eldre har stor bredde og mangfold. Besøket oppleves verdifullt for de fleste eldre og for de som gjennomfører besøkene. Effekten er avhengig av antall besøk, hensikten, og hva som ligger til grunn for oppfølgingen. Hjemmebesøkernes profesjonelle kompetanse er avgjørende for nytteverdi og tverrfaglige team kan styrke tilbudet. Det er i stor grad samsvar mellom data innhentet gjennom individuelle intervju av de som har fått hjemmebesøk og det som kom frem i litteraturgjennomgangen. De fleste sa at tilbudet var nyttig, da det bl.a. ga dem større grad av trygghet. De mente at å kjenne til kommunenes tilbud og hvem de kunne ta kontakt med var viktig. De som hadde ansvaret for tilbudet mente at de gjennom dette fikk kontakt med en gruppe av befolkningen de ellers ikke fikk kontakt med. Samtalen under besøkene kunne fungere som en informasjonskanal om helseatferd, kommunens og frivillige organisasjoners aktivitetstilbud, og en samtale for å styrke de eldre sine ressurser og tro på egen evne til å ta vare på helsen. De ansvarlige for tilbudet var opptatt av at forebyggende hjemmebesøk til eldre ikke kan stå alene men må knyttes til andre tjenester.nb_NO
dc.publisherHøgskolen i Ålesundnb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapportserien;2015/02
dc.relation.urihttp://omsorgsforskning-midt.no/wp-content/uploads/2015/06/evaluering-og-justering-av-modell-for-forebyggende-hjemmebesk-i-lesund-kommune-rapport.pdf
dc.subjectforebyggende hjemmebesøknb_NO
dc.subjecteldrenb_NO
dc.subjecttverrfaglige teamnb_NO
dc.subjectinformasjonskanalnb_NO
dc.subjectsamtalernb_NO
dc.titleEvaluering og justering av modell for forebyggende hjemmebesøk i Ålesund kommunenb_NO
dc.typeReportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel