Samhandlingsmøte: Tverrfaglig helsepersonells erfaringer fra deltakelse på samhandlingsmøter to uker etter utskriving av en eldre person fra aldrespsykiatrisk sykehusavdeling til sykehjem: En kvalitativ studie
Original version
Hoff, A. (2015). Samhandlingsmøte: Tverrfaglig helsepersonells erfaringer fra deltakelse på samhandlingsmøter to uker etter utskriving av en eldre person fra aldrespsykiatrisk sykehusavdeling til sykehjem: En kvalitativ studie. (Masteroppgave, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Fakultet for helsevitenskap). Hentet fra: http://hdl.handle.net/11250/2382109Abstract
Bakgrunn: Samhandling i helse- og omsorgstjenesten har vært en utfordring i mange år, både nasjonalt og internasjonalt, og er fremdeles en utfordring i videreutvikling av helsetjenesten. En alderspsykiatrisk sykehusavdeling tok i 2010 initiativ til utvikling av et aksjonsforskningsprosjekt mellom sykehuset og 5 sykehjem. Ett av tiltakene i aksjonsforskningsprosjektet har vært å gjennomføre et tverrfaglig samhandlingsmøte på aktuelle sykehjem det har vært en utskrivelse til etter to uker.
Hensikt: Studiens hensikt er å undersøke tverrfaglig helsepersonells erfaringer fra deltakelse på samhandlingsmøtene.
Teoretisk forankring: Studien tar utgangspunkt i faglitteratur og tidligere forskning om samarbeid og samhandling mellom tverrfaglig helsepersonell fra ulike tjenestesteder.
Metode: Studien har en beskrivende design og anvender kvalitativ metode med tematisk innholdsanalyse. Studien er en del av et større medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt, hvor data er samlet inn ved hjelp av selvrapporteringsskjema (loggskjema).
Resultat: Hovedfunnet i studien er at samhandlingsmøte er et møte ansikt til ansikt mellom tverrfaglig og tverretatlig helsepersonell, som bidrar til gjensidighet, fellesskap og utvidet forståelse som kan føre til nye handlinger.
Konklusjon: Den detaljerte informasjons- og erfaringsutvekslingen som foregår mellom tverrfaglig helsepersonell i samhandlingsmøte bidrar til utvidet forståelse for den enkelte person. Helsepersonell lærer av hverandre gjennom å dele av sin erfarings- og kunnskapsbase. Sammen utvikler helsepersonell nye individuelle personsentrerte tiltak som kan bidra til at personen beholder sin identitet og verdighet. Erfarings-, kunnskaps- og informasjonsutvekslingen kan bidra til å styrke kontinuiteten i tjenestene i overgangen mellom alderspsykiatrisk sykehus avdeling og sykehjem.