Velferdsteknologi til barn og unge med ADHD og/eller autisme
Original version
Dale, Ø. (2017). Velferdsteknologi til barn og unge med ADHD og/eller autisme. Retrieved from https://www.sintef.no/prosjekter/erre-mulig/Abstract
I innovasjonsprosjektet Erre mulig har vi sett nærmere på hvordan velferdsteknologi kan støtte barn og unge med ADHD og/eller autisme og deres familier hjemme og på skolen. Vi har vært særlig opptatt av velferdsteknologi som hjelper barnet med å skape struktur og oversikt i hverdagen, og støtter samhandling og kommunikasjon i familien og mellom hjem og skole. Prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom kommuner, NAV og forskningsmiljøer. Praktiske utprøvinger av velferdsteknologi har gitt erfaringer med hvilke egenskaper og funksjoner slike løsninger kan inneholde, og hvordan de kan formidles for at brukerne skal oppleve best mulig nytte av dem. Sammen med lokale tjenester i tre kommuner og to NAV Hjelpemiddelsentraler, har i alt syv barn og deres familier deltatt i utprøvingsaktivitetene. Erfaringene fra prosjektet har resultert i anbefalinger om viktig funksjonalitet velferdsteknologi for målgruppene kan inneholde, og hvordan den kan formidles. Videre er det utformet et grunnlag som kan benyttes til utforming av internkontrollprosedyre for kommuner for vurdering og formidling av kognitive hjelpemidler i barneskolen.