Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten - sluttrapport
Report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601041Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Velferdsteknologi [54]
Originalversjon
Tromsø kommune. (2017). Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten. Retrieved from https://www.tromso.kommune.no/velferdsteknologi.314061.no.htmlSammendrag
Tromsø kommune har fra 2014 deltatt i «Nasjonalt program for utvikling og implementering av velferdsteknologi 2014-2020». Kommunen har deltatt i det opprinnelige oppdraget kalt «Mestring og trygghet i hjemmet». Oppdraget ble avsluttet ved utgangen av 2016 og skal deretter over i en sprednings fase.
Kommunens definerte innovasjonsspørsmål for prosjektet har vært:
Kan Velferdsteknologi styrke egenmestring og øke muligheten for å bo lengst mulig i eget hjem? Ved avslutningen av prosjektet konkluderer kommunen med at resultatene viser at svaret på innovasjonsspørsmålet er et klart ja. Bruk av velferdsteknologi har bidratt til økt egenmestring og økt trygghet som igjen har bidratt til lengre botid i eget hjem for flertallet av de inkluderte brukerne. Resultatene viser også at bruken av velferdsteknologi i tillegg til økt kvalitet for brukere og pårørende, i noen tilfeller fører til spart tid og unngåtte kostnader for kommunen. Gevinstene omsettes i muligheten til å gi tjenester til flere, og bedre kvalitet på tjenestene.
Aktivitetene i prosjektet har inkludert utprøving og implementering av trygghets og mestringsteknologi innenfor kategoriene:
Trygghetsalarmer og varslingsteknologi
Utendørs trygghetsalarm og- lokaliseringsteknologi
Elektronisk medisineringsstøtte
Digitalt nattilsyn
Hverdagsteknologi
Totalt 132 tjenestemottakere har tatt i bruk teknologi innenfor disse kategoriene. Kommunen har prøvd ut mange ulike teknologier, men i ganske liten skala. Vi har erfart at det er tidkrevende å finne gode løsninger, og at det fortsatt gjenstår mye utviklingsarbeid. Det mangler standarder og integrasjoner som kan gjøre bruken av teknologi mer effektiv. En viktig del av prosjektet har vært arbeid med å utbedre teknisk infrastruktur, kompetanseheving og intern organisering av nye tjenester. Kartleggingsmetodikk, nye forvaltningsrutiner, rutiner for servicedrift og anskaffelser er viktige resultater. Prosjektet har bidratt til større tverrsektorielt fokus og forståelse for hva som skal til for å få til økt digitalisering i helse- og omsorgstjenestene. Prosjektet har bidratt til økt kompetanse og bevissthet omkring nytten av gevinstplanlegging og gevinstrealisering.
Tromsø kommune har gjennom deltakelsen i det nasjonale programmet for velferdsteknologi opparbeidet seg viktig kompetansen som vil bli brukt i en videre satsing og skalering innenfor teknologiområdene; digitalt tilsyn, medisineringsstøtte, utendørs trygghetsalarm og lokaliseringsteknologi, pasientvarsling og velferdsteknologi i helse- og omsorgsbygg. En viktig forutsetning for denne skaleringen er etablering av et planlagt responssenter.