Velferdsteknologi i sentrum 2/2 - Innføring av velferdsteknologi i sentrumsbydelene i Oslo
Report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601159Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Velferdsteknologi [51]
Originalversjon
Ørjasæter, N. O., & Kistorp, K. M. (2016). Velferdsteknologi i sentrum 2/2 - Innføring av velferdsteknologi i sentrumsbydelene i Oslo. Retrieved from https://www.helsedirektoratet.no/tema/velferdsteknologi/rapporter-og-utredningerSammendrag
Bydelene St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Sagene og Grünerløkka satt i gang prosjektet Velferdsteknologi i Sentrum (VIS) tidlig 2014. Intro International og Arkitektur –og designhøgskolen i Oslo (AHO) ble valgt som partnere til å forske på effektene av prosjektet underveis. Første delrapport ble ferdigstilt april 2015. Her ble det samlet inn data fra før velferdsteknologien ble tatt i bruk (baselinedata) og fra korttid etter at den ble tatt i bruk. Dataene ble analysert og effektene rapportert for et begrenset antall brukere. I andre delrapport er antall brukere utvidet og langtidseffektene inkludert. Studien inneholder en kvantitativ del og en kvalitativ del. Intro International har vært ansvarlig for den kvantitative delen og AHO den kvalitative delen. I tillegg er det foretatt en kartlegging av relevante prosjekter i Norge og en litteraturstudie av internasjonale studier.
Litteraturstudie indikerer at velferdsteknologi i hjemmet bidrar til å redusere behovet for helsetjenester i form av nedgang i legevaktbesøk, innleggelser og liggedager. Internasjonale studier viser også at velferdsteknologi fører til økt involvering i eget sykdomsforløp. Direkte kliniske effekter kan ikke påvises. Flere av studiene viser imidlertid at teknologien er med på å opprettholde brukernes livskvalitet, og dette for en brukergruppe som generelt blir dårligere med tiden. Velferdsteknologi fører også til bedre samhandling mellom brukerne, primær- og spesialisthelsetjenesten ifølge ett studie. To studier viser også at opplæring av brukerne og av hjemmetjenestens personell er kritiske faktorer for å lykkes.