Brukermedvirkning og brukerundersøkelser i norske kommuner. Resultater og erfaringer 2002-2007
Original version
Synovate MMI. (2007) Brukermedvirkning og brukerundersøkelser i norske kommuner. Resultater og erfaringer 2002-2007. https://www.ks.no/fou-sok/2007/074020/Abstract
Hovedhensikten er å beskrive status for norske kommuners bruk av brukermedvirkning, samt å avdekke hvilke forhold som påvirker, fremmer og styrer kommunenes bruk av brukerdialog og medvirkning. Brukermedvirkning er en av de såkalte kvalitetsdimensjonene i brukerundersøkelsene og er et mål sammensatt av svarskårer på ett eller flere enkeltspørsmål som respondenter har besvart. Spørsmålene dreier seg hovedsaklig om i hvilken grad brukerne opplever at det foregår en toveis kommunikasjon mellom tjenesteyter og mottaker, der siktemålet ideelt sett er at brukeren skal kunne influere på utformingen av tjenesten. På enkelte områder kan denne medvirkningen bestå i at brukeren (innen gitte rammer) har frihet til å velge hva ytelsen skal bestå av eller når den skal ytes. Også det å bli tatt med på råd eller at ens synspunkter blir hørt er aspekter ved brukermedvirkning slik den kartlegges i brukerundersøkelsene. Denne rapporten presenterer også nyinnsamlede data om brukermedvirkning i kommuner som ikke har rapportert undersøkelser på bedrekommune.no. Hensikten er både å kunne si noe konkret og generelt om brukermedvirking i alle landets kommuner, samt å avdekke eventuelle ulikheter mellom kommunene som rapporterer på nettportalen og kommunene som ikke gjør det.
Description
Sammenstilling og analyse av resultater fra nettportalen bedrekommune.no, hvor 264 kommuner har registrert inn data fra brukerundersøkelser innen pleie- og omsorg, sosialtjeneste, barnevern, barnehage, byggesak og skole.