Simulering for pasientsikkerhet og læring, sykepleierstudentenes praksisforberedende undervisning
Original version
Schiager, M. og Struksnes, S. (2014) Simulering for pasientsikkerhet og læring: sykepleierstudentenes praksisforberedende undervisning. Vol. 2014:3. Høgskolen i Gjøviks notatserie. Gjøvik: Høgskolen i Gjøvik. Hentet fra: http://hdl.handle.net/11250/221233Abstract
Dette prosjektet er initiert av utviklingssenteret for sykehjem i Oppland, Haugtun omsorgssenter i Gjøvik. Bakgrunnen var at sykepleierne i kommunen etter innføringen av Samhandlingsreformen etterlyste kurs og opplæring i å takle kritiske pasientsituasjoner og mer øvelse i tekniske sykepleieprosedyrer. I Høgskolen arbeidet høgskolelektorene med å forberede studentene til praksisperiodene ved å gjennomføre intern praksisrettet undervisning og praksisfrorberedende uker. Her var fullskalasimulering og prosedyretrening sentrale elementer. Gjennom det etablerte samarbeidet mellom høgskolen og utviklingssenteret ble det i en uformell sammenheng foreslått å prøve ut en praksisforberedende dag for studentene, som involverte de sykepleierne i praksis som hadde påtatt seg veilederansvar. Tanken var at denne ordinære undervisningen for studentene også kunne fungere som en respons på sykepleiernes uttrykte behov for trening på komplekse pasientsituasjoner og ulike prosedyrer. Dette ble gjennomført som en kursdag i Simuleringssenteret ved Høgskolen i Gjøvik, og evaluert gjennom gruppeintervjuer.
Description
Rapporten beskriver et pilotprosjekt med fokus på pasientsikkerhet. Prosjektet involverer sykepleiere i kommunehelsetjenesten, sykepleiestudenter i første studieår, kontaktlærere og representanter for simuleringsenheten ved HiG. Hensikten var å prøve ut et kursprogram, som kan inngå i en fremtidig samarbeidsmodell. Prosjektdeltakerne får erfare simuleringsmetodikk som læringsaktivitet, både gjennom fullskalasimulering og prosedyretrening.