Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeskestad, Randi Nisja
dc.date.accessioned2017-06-07T12:42:25Z
dc.date.available2017-06-07T12:42:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHeskestad, R.N. (2014) Organisatorisk læring og pasientsikkerhetskultur i og på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten. Mastergradsoppgave i helse og sosialvitenskap. Universitetet i Stavanger (UiS). Hentet fra: http://hdl.handle.net/11250/224067
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2445308
dc.descriptionMastergradsoppgave, hvor hensikten var å fremskaffe kunnskap om organisatorisk læring relatert til pasientsikkerhet.
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å fremskaffe kunnskap om organisatorisk læring relatert til pasientsikkerhet, og studien er gjennomført blant helsepersonell ansatt i primær- og spesialisthelsetjenesten. Bakgrunnen for å utføre studien er nasjonale føringer som stiller stadig høyere krav til samhandling, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis i norske helsetjenester generelt, og på tvers av behandlingsnivåer spesielt. Studien relaterer seg til overføringer av eldre pasienter mellom behandlingsnivåer, hvilket er et svært aktuelt tema med tanke på Samhandlingsreformen og den kraftige økningen av eldre som forventes i Norge de neste tiårene. Følgende problemstilling undersøkes: er det en sammenheng mellom organisatorisk læring og pasientsikkerhetskultur i sykehjems- og sykehusenheter (del 1), og hvordan legger en spesifikk læringsarena til rette for organisatorisk læring på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten?(del 2) Masteroppgaven er en empirisk studie med et deskriptivt multifase mixed methods design. En kvantitativ delstudie har ved bruk av spørreskjemaundersøkelse kartlagt sammenhengen mellom organisatorisk læring og pasientsikkerhetskultur i et utvalg sykehjems- og sykehusenheter (del 1). En kvalitativ delstudie har ved bruk av observasjon kartlagt hvordan en spesifikk læringsarena (Møteplassen) på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten legger til rette for organisatorisk læring (del 2). Kvantitative data er analysert ved hjelp av SPSS og korrelasjonsanalyser, mens kvalitative data er analysert med utgangspunkt i teori innen kunnskapsutvikling og interorganisatorisk kunnskapsoverføring. Analysene av kvantitative data i delstudie 1 viser signifikante positive korrelasjoner av moderat styrke mellom organisatorisk læring og pasientsikkerhetskultur i utvalget av sykehjems- og sykehusavdelinger. Dette danner et rasjonale for å undersøke hvordan det kan tilrettelegges for organisatorisk læring i lys av forbedret pasientsikkerhetskultur. Møteplassen hadde som hensikt å gi ansatte som er involvert i overføringer av eldre mellom primær- og spesialisthelsetjenesten en arena å treffes på for å diskutere faglige problemstillinger knyttet til kvalitet og sikkerhet i overføringer. Elementene i Møteplassen kan samles i tre overordnede deler: Ubundet tid, Formidling og Dialog. Delene utgjør sammen med det teoretiske rammeverket utgangspunktet for analysen av data i delstudie 2. Analysene viser at læringsarenaen Møteplassen legger til rette for fire former for kunnskapsutvikling på tvers av primær- og spesialisthelsetjeneste: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. Samtidig tilrettelegger Møteplassen for avgjørende faktorer for interorganisatorisk kunnskapsoverføring, knyttet til interorganisatorisk dynamikk og trekk ved partene. Analyse av deltakerevalueringer støtter opp om disse funnene. På grunnlag av dette konkluderer delstudie 2 med at Møteplassen er en virkningsfull arena for å forbedre kunnskapsutvikling og interorganisatorisk kunnskapsoverføring relatert til pasientsikkerhet ved overføringer av eldre mellom behandlingsnivåer. En slik læringsarena vil dermed være et positivt bidrag til pasientsikkerhetskulturen i de deltakende enhetene. Videre har studien avdekket at det er behov for mer forskning, og da særlig studier som kartlegger hvorvidt og hvordan internalisering av kunnskap skjer hos den enkelte og i organisasjoner, og hvordan det tilrettelegges for denne formen for kunnskapsutvikling. Studien peker også på at det vil være av interesse å studere hvordan den kunnskapen som utvikles og overføres i arenaer som Møteplassen bibeholdes over tid, samt se på andre varianter av slike arenaer, med fokus på organisering som lar seg kombinere med helsevesenets ressursknapphet. Studien indikerer at det både fra et samfunnsperspektiv og fra et pasientperspektiv er interessant å se nærmere på hvilken plass man kan gi læringsarenaer som Møteplassen i det norske helsevesenet, for å fremme organisatorisk læring i og på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten, og dermed legge til rette for en styrket pasientsikkerhetskultur.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/11250/224067
dc.subjectpasientsikkerhet
dc.subjectkvalitetssikring
dc.subjectsikkerhet
dc.subjecthelsevesen
dc.subjectpasienter
dc.subjecthelsetjenester
dc.subjectsykepleie
dc.subjecthelsetjenesten
dc.subjectorganisering
dc.subjectorganisasjon
dc.subjectuønskede hendelser
dc.subjectlæring
dc.subjectorganisatorisk læring
dc.subjectbarrierer
dc.subjectmeldekultur
dc.subjectrapporteringskultur
dc.subjectsikkerhetskultur
dc.subjectpasientsikkerhetskultur
dc.subjectSamhandlingsreformen
dc.subjectprimærhelsetjeneste
dc.subjectspesialisthelsetjeneste
dc.subjectkommune
dc.subjectsykehus
dc.subjectdeskriptiv
dc.subjectbeskrivende
dc.subjectspørreundersøkelse
dc.subjectNorge
dc.titleOrganisatorisk læring og pasientsikkerhetskultur i og på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderRandi Nisja Heskestad


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel