En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter
Original version
Heskestad, R. N. & Aase, K. (2015). En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter. Sykepleien Forskning, 10(4), 380-390. 10.4220/Sykepleienf.2015.55993Abstract
Bakgrunn: Studien rapporterer funn fra en interorganisatorisk læringsintervensjon for helsepersonell, relatert til overføringer av eldre pasienter mellom behandlingsnivåer. Hensikt: Å undersøke hvordan det kan tilrettelegges for kunnskapsoverføring blant helsepersonell på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten.
Metode: Designet er kvalitativt og deskriptivt, og deltakende observasjon er brukt som datainnsamlingsmetode. Omtrent hundre deltakere på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner deltok i en interorganisatorisk læringsarena; «Møteplassen», relatert til overføring av eldre pasienter. En observasjonsguide ble utviklet og testet basert på teorier innen interorganisatorisk kunnskapsoverføring.
Resultater: «Møteplassen» legger til rette for fire former for kunnskapsinteraksjon mellom helsepersonell på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. Interaksjonsformene varierer i ulike faser av læringsintervensjonen. Faktorer relatert til interorganisatorisk dynamikk og trekk ved partene som deltar i «Møteplassen» forsterker den interorganisatoriske kunnskapsoverføringen.
Konklusjon: «Møteplassen» tilfredsstilte viktige kriterier for interorganisatorisk kunnskapsoverføring, hvilket indikerer at det er en virkningsfull arena for å tilrettelegge for kunnskapsutveksling relatert til overføringer av eldre pasienter.