Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeskestad, R.N.
dc.contributor.authorAase, K.
dc.date.accessioned2018-02-23T10:17:12Z
dc.date.available2018-02-23T10:17:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHeskestad, R. N. & Aase, K. (2015). En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter. Sykepleien Forskning, 10(4), 380-390.nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486686
dc.description.abstractBakgrunn: Studien rapporterer funn fra en interorganisatorisk læringsintervensjon for helsepersonell, relatert til overføringer av eldre pasienter mellom behandlingsnivåer. Hensikt: Å undersøke hvordan det kan tilrettelegges for kunnskapsoverføring blant helsepersonell på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten. Metode: Designet er kvalitativt og deskriptivt, og deltakende observasjon er brukt som datainnsamlingsmetode. Omtrent hundre deltakere på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner deltok i en interorganisatorisk læringsarena; «Møteplassen», relatert til overføring av eldre pasienter. En observasjonsguide ble utviklet og testet basert på teorier innen interorganisatorisk kunnskapsoverføring. Resultater: «Møteplassen» legger til rette for fire former for kunnskapsinteraksjon mellom helsepersonell på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. Interaksjonsformene varierer i ulike faser av læringsintervensjonen. Faktorer relatert til interorganisatorisk dynamikk og trekk ved partene som deltar i «Møteplassen» forsterker den interorganisatoriske kunnskapsoverføringen. Konklusjon: «Møteplassen» tilfredsstilte viktige kriterier for interorganisatorisk kunnskapsoverføring, hvilket indikerer at det er en virkningsfull arena for å tilrettelegge for kunnskapsutveksling relatert til overføringer av eldre pasienter.nb_NO
dc.publisherSykepleien Forskningnb_NO
dc.subjectkvalitativ studienb_NO
dc.subjectobservasjonnb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subjectprimærhelsetjenestenb_NO
dc.subjectspesialisthelsetjenestenb_NO
dc.subjectpasientforløpnb_NO
dc.titleEn tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienternb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.source.pagenumber380-390nb_NO
dc.source.volume10nb_NO
dc.source.journalSykepleien Forskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2015.55993
dc.description.localcodemåsjekkes


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel