dc.contributor.author | Heskestad, R.N. | |
dc.contributor.author | Aase, K. | |
dc.date.accessioned | 2018-02-23T10:17:12Z | |
dc.date.available | 2018-02-23T10:17:12Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Heskestad, R. N. & Aase, K. (2015). En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter. Sykepleien Forskning, 10(4), 380-390. | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2486686 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Studien rapporterer funn fra en interorganisatorisk læringsintervensjon for helsepersonell, relatert til overføringer av eldre pasienter mellom behandlingsnivåer. Hensikt: Å undersøke hvordan det kan tilrettelegges for kunnskapsoverføring blant helsepersonell på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten.
Metode: Designet er kvalitativt og deskriptivt, og deltakende observasjon er brukt som datainnsamlingsmetode. Omtrent hundre deltakere på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner deltok i en interorganisatorisk læringsarena; «Møteplassen», relatert til overføring av eldre pasienter. En observasjonsguide ble utviklet og testet basert på teorier innen interorganisatorisk kunnskapsoverføring.
Resultater: «Møteplassen» legger til rette for fire former for kunnskapsinteraksjon mellom helsepersonell på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. Interaksjonsformene varierer i ulike faser av læringsintervensjonen. Faktorer relatert til interorganisatorisk dynamikk og trekk ved partene som deltar i «Møteplassen» forsterker den interorganisatoriske kunnskapsoverføringen.
Konklusjon: «Møteplassen» tilfredsstilte viktige kriterier for interorganisatorisk kunnskapsoverføring, hvilket indikerer at det er en virkningsfull arena for å tilrettelegge for kunnskapsutveksling relatert til overføringer av eldre pasienter. | nb_NO |
dc.publisher | Sykepleien Forskning | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ studie | nb_NO |
dc.subject | observasjon | nb_NO |
dc.subject | samhandling | nb_NO |
dc.subject | primærhelsetjeneste | nb_NO |
dc.subject | spesialisthelsetjeneste | nb_NO |
dc.subject | pasientforløp | nb_NO |
dc.title | En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 380-390 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.4220/Sykepleienf.2015.55993 | |
dc.description.localcode | måsjekkes | |