Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder basert på nevropedagogisk tenkning
Others
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493986Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselOriginalversjon
Dalin, R., Hasli, E., Killi, E. M., Kjorstad, M., Mølmen, E., & Nygård, B. E. (2008). Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder basert på nevropedagogisk tenkning. Øverby kompetansesenter. https://www.statped.no/laringsressurser/ehs/eleven-med-ervervet-hjerneskade---en-veileder-basert-pa-nevropedagogisk-tenkning/Sammendrag
Ervervet hjerneskade er betegnelsen på en skade eller sykdom i hjernen som ikke er medfødt, men som er påført individet etter en periode med normal utvikling. Skaden eller sykdommen kan medføre tap eller svekkelse av funksjoner på fl ere områder; fysisk, kognitivt, personlighetsmessig og sosialt. Ervervet hjerneskade kan ha ulike årsaker: Ytre vold/slag/støt mot hodet (p.g.a. trafi kk-ulykker, fallulykker, mishandling m.m.), hjerneslag (blødning, blodpropp), hjernesvulst og skader etter strålebehandling, manglende eller redusert oksygentilførsel til hjernen (nærdrukning, kvelning, komplikasjoner under operative inngrep m.v.), infeksjonssykdommer i hjernen (hjerne- og hjernehinnebetennelse) og forgiftningsskade (på grunn av organsvikt m.v.).