Fra bakkebyråkrati til skjermbyråkrati
Journal article
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2650743Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselOriginalversjon
Røhnebæk M. (2016) Fra bakkebyråkrati til skjermbyråkrati. Tidsskrift for velferdsforskning. 1018;19:288-304. https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2016-04-01Sammendrag
Denne artikkelen handler om hvordan økt digitalisering i velferdsforvaltningen påvirker mål om individuell tilpasning i tjenesteytingen. Offentlige velferdstjenester står overfor et økende press, og implementering av nye digitale verktøy presenteres ofte som løsninger som skal bidra både til effektivisering og kvalitetssikring. Det er imidlertid behov for empirisk kunnskap om de faktiske konsekvensene av digitalisering. Denne artikkelen belyser dette med utgangspunkt i en etnografisk studie som omhandler informasjonssystemenes rolle i utvikling av veilederrollen i Nav. Det argumenteres for at Nav kan ses som et «skjermbyråkrati», og i artikkelen diskuteres det hva som kjennetegner denne utviklingen.