Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEines, Trude Fløystad
dc.contributor.authorLervik, Inger-Lise
dc.date.accessioned2021-03-01T11:02:44Z
dc.date.available2021-03-01T11:02:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationEines, T.F. & Lervik, I.L. (2012). Forskning kan føre til konflikt. Forskning og fagutvikling som har til hensikt å endre praksis kan medføre interessekonflikt. Sykepleien, 100(3), 68–69.en_US
dc.identifier.issn1892-6304
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730895
dc.description.abstractEtter å ha jobbet med ulike fagutviklings – og forskningsprosjekter ved Utviklingssenteret i Møre og Romsdal i flere år, har vi erfart å få ulike reaksjoner når funn blir presentert. I denne artikkelen vil vi belyse utfordringer i møte mellom akademia og praksisfeltet. Med dette som utgangspunkt vil vi diskutere hvilke utfordringer forbedringsarbeid knyttet til kunnskapsbasert praksis medfører. Fagutvikling og forskning kan skape diskusjoner vi ikke hadde regnet med på forhånd. Forskning blir utført i områder med forskjellige interesser, og dette kan skape konflikt (1). En interessekonflikt kan true integriteten til profesjonene og medføre forringet kvalitet i helsetjenester og i pasientbehandling (2). Interessekonflikter er gjerne forbundet med økonomisk vinning, men kan like gjerne være knyttet til profesjonell status, makt eller anerkjennelse.en_US
dc.publisherSykepleienen_US
dc.subjectkvantitativ studieen_US
dc.subjectkunnskapsbasert sykepleieen_US
dc.subjectforskningen_US
dc.titleForskning kan føre til konflikt. Forskning og fagutvikling som har til hensikt å endre praksis kan medføre interessekonflikt.en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.source.pagenumber68-69en_US
dc.source.volume100en_US
dc.source.journalSykepleienen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4220/sykepleiens.2012.0020
dc.description.localcodemåsjekkes


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel