dc.contributor.author | Eines, Trude Fløystad | |
dc.contributor.author | Lervik, Inger-Lise | |
dc.date.accessioned | 2021-03-01T11:02:44Z | |
dc.date.available | 2021-03-01T11:02:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Eines, T.F. & Lervik, I.L. (2012). Forskning kan føre til konflikt. Forskning og fagutvikling som har til hensikt å endre praksis kan medføre interessekonflikt. Sykepleien, 100(3), 68–69. | en_US |
dc.identifier.issn | 1892-6304 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2730895 | |
dc.description.abstract | Etter å ha jobbet med ulike fagutviklings – og forskningsprosjekter ved Utviklingssenteret i Møre og Romsdal i flere år, har vi erfart å få ulike reaksjoner når funn blir presentert. I denne artikkelen vil vi belyse utfordringer i møte mellom akademia og praksisfeltet. Med dette som utgangspunkt vil vi diskutere hvilke utfordringer forbedringsarbeid knyttet til kunnskapsbasert praksis medfører. Fagutvikling og forskning kan skape diskusjoner vi ikke hadde regnet med på forhånd. Forskning blir utført i områder med forskjellige interesser, og dette kan skape konflikt (1). En interessekonflikt kan true integriteten til profesjonene og medføre forringet kvalitet i helsetjenester og i pasientbehandling (2). Interessekonflikter er gjerne forbundet med økonomisk vinning, men kan like gjerne være knyttet til profesjonell status, makt eller anerkjennelse. | en_US |
dc.publisher | Sykepleien | en_US |
dc.subject | kvantitativ studie | en_US |
dc.subject | kunnskapsbasert sykepleie | en_US |
dc.subject | forskning | en_US |
dc.title | Forskning kan føre til konflikt. Forskning og fagutvikling som har til hensikt å endre praksis kan medføre interessekonflikt. | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.source.pagenumber | 68-69 | en_US |
dc.source.volume | 100 | en_US |
dc.source.journal | Sykepleien | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.4220/sykepleiens.2012.0020 | |
dc.description.localcode | måsjekkes | |