Forskningssirkler som grunnlag for kompetanseutvikling i praksis og utdanning
Original version
Slettebø, T. & Seim, S. (2016). Forskningssirkler som grunnlag for kompetanseutvikling i praksis og utdanning. Tidsskriftet Norges Barnevern, (03–04), 184–199. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-04Abstract
Tema for artikkelen er hvordan barnevernsarbeidere og forskere/undervisere ved hjelp av forskningssirkler kan utvikle barnevernfaglig kompetanse i tjenestetilbud og i profesjonsutdanningene. Artikkelen tar utgangspunkt i erfaringer fra to prosjekter med forskningssirkler i samarbeid mellom deltakere fra 20 barnevernsentre, Diakonhjemmet Høgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus. Forfatterne drøfter muligheter og utfordringer med lokal kunnskapsproduksjon i forskningssirkler, og muligheter for å generalisere kunnskapen som utvikles.