Idealet om brukerorientering i helse- og sosialtjenesten
Original version
Kjellevold, A. (2006) Idealet om brukerorientering i helse-og sosialtjenesten. Lov og rett, 45(01-02), s. 3-25. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3061-2006-01-02-02Abstract
I artikkelen presenteres brukerorientering, som er et verdivalg det er tilsynelatende allmenn enighet om. Et slikt valg må innebære en forventning til forvaltningen om å sette brukernes behov i sentrum for forvaltningens aktiviteter. Forfatteren mener brukerorientering, eller mer spesifikt hensynet til brukeren, består av flere elementer, hvor de sentrale kravene er at tjenestene skal være lett tilgjengelige, individuelt tilpassete og samordnete, og at tjenestemottaker får medvirke ved utforming og gjennomføring av tjenestetilbudet. I artikkelen analyserer hun aktuell lovgivning og påpeker behovet for endringer dersom hensynet til brukeren ikke først og fremst skal være et honnørord, men et hensyn som vektlegges og med det søkes sikret med rettslige virkemidler.