Digitalt tilsyn – en reise i samhandling og samskaping. Rapport fra forskningsprosjektet "Implementation of welfare technology. Digital surveillance in municipalities and its impact on innovation of services and organization"
Nilsen, Etty; Dugstad, Janne H.; Eide, Hilde; Eide, Tom; Eikebrokk, Tom Roar; Gullslett, Monika Knudsen; Meum, Torbjørg Træland; Moe, Carl Erik; Stendal, Karen
Original version
Nilsen, E., Dugstad, J., Eide, H., Eide, T., Eikebrokk, T.R., Gullslet, M.K., Meum, T.T., Moe, C.E. & Stendal, K. (2017). Digitalt tilsyn – en reise i samhandling og samskaping. Rapport fra forskningsprosjektet «Implementation of welfare technology. Digital surveillance in municipalities and its impact on innovation of services and organization». Høgskolen i Sørøst- Norge. Skriftserien nr. 16. Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2462955Abstract
Det overordnede formålet med forskningsprosjektet «Digitalt tilsyn» har vært å finne ut hva som skal til for å lykkes med implementering av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Tjenestene er svært komplekse, og svaret på dette spørsmålet er sammensatt. Først og fremst handler det om ledelse, om å involvere berørte parter tidlig, dvs allerede i planleggingsprosessen. Dette omfatter ikke bare ledere for helse- og omsorgstjenestene, men også systemansvarlig, IT-tjeneste, leverandører, helsepersonell og brukerrepresentanter. Videre handler det om å skape møteplasser for erfaringsdeling, etisk refleksjon og læring på tvers av profesjoner og roller, hvor teknologer, helsepersonell, leverandører og ledere kan utvikle felles språk og forståelse for hvor skoen trykker, og sammen tenke kreativt om løsninger. For det tredje handler det om kompetanse, om å prioritere opplæring i startfasen for av både dag- og nattskift, og å sørge for at IT- og teknologikompetanse er tilgjengelig når tjenestene skal være i funksjon, det vil si eventuelt også på nattskift. Det siste vil trolig kreve et nytt tenkesett i mange kommuner. Det innebærer å betrakte teknologistøtte ikke som IT-tjeneste i kontortiden, men som en integrert del av helse- og omsorgstjenestene. Dette er en forutsetning for at man ved hjelp av digitalt tilsyn skal gi god omsorg og ivareta pasientsikkerhet også om natten.