Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergflødt, Trond Eirik
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2016-07-08T08:54:17Z
dc.date.available2016-07-08T08:54:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBergflødt, T.E. (2014). Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende, til beste for personer med demens som bor hjemme? En kvalitativ studie om samarbeidet mellom primærkontakt og pårørende til personer med demens i hjemmesykepleien - i perspektiv av governance med nettverk som styringsmekanisme og bemyndigelse av den pårørende. Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen i Sogn og Fjordane. http://hdl.handle.net/11250/197259nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2396135
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i at det økende antallet personer med demens utgjør en utfordring for hjemmesykepleien og de rammedes familier. Forskning viser at det er komplekst å utvikle gode tiltak for pårørende. Nasjonale myndigheter har via stortingsmeldinger i lengre tid uttrykt intensjoner om at pårørende må inkluderes mer inn i omsorgstjenestene. Ifølge forskning ser det likevel ut til å være en utfordring å realisere på mikronivå mellom primærkontakt og pårørende. Målet med masteroppgaven er å beskrive samarbeidet mellom hjemmesykepleien og pårørende til personer med demens. For å samle data ble det anvendt intervju av 7 pårørende, og ett fokusgruppeintervju med 5 ansatte fra samme hjemmesykepleiedistrikt. Analysemetoden systematisk tekstkondensering (STC) er anvendt. Funnene viser at pårørende samarbeider mye i telefonen, i «dørstokken», og i en beskjedbok som ligger hjemme hos pasienten. I telefonen kan det se ut til at begge parter savner bedre tilgjengelighet. «Dørstokken» representerer hjelperne som kommer til pasienten på oppdrag for å hjelpe. I dette møtet fremstår en gruppe ansatte som travle og uerfarne, mens en annen gruppe fremstår som erfarne og «med langsomt hastverk». De travle kan se ut til å hemme dialog og samarbeid, mens de erfarne fremmer dialog. Beskjedboken er forbundet med uavklart formål. Det kan føre til at ulike ansatte vektlegger forskjellig innhold i samme beskjedbok. Det kan skape utrygghet og uforutsigbarhet for pårørende dersom de har en forventning om hva som skal skrives i beskjedboken. Kunnskapen kan anvendes for å utvikle samarbeidet med pårørende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Sogn og Fjordanenb_NO
dc.relation.haspartMasteroppgavenb_NO
dc.subjecthjemmesykepleienb_NO
dc.subjectdemensnb_NO
dc.subjecthjemmeboendenb_NO
dc.subjectpersoner med demensnb_NO
dc.subjecthjemmeboende personer med demensnb_NO
dc.subjectkvalitativ studienb_NO
dc.subjectpårørendenb_NO
dc.subjectgovernancenb_NO
dc.subjectstyringsmekanismenb_NO
dc.subjectbemyndigelsenb_NO
dc.titleHvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende, til beste for personer med demens som bor hjemme? En kvalitativ studie om samarbeidet mellom primærkontakt og pårørende til personer med demens i hjemmesykepleien - i perspektiv av governance med nettverk soms tyringsmekanisme og bemyndigelse av den pårørendenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatter/ Høgskulen i Sogn og Fjordanenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodemåsjekkes


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel