Hjemmetjenestene i Norge i et befolknings- og brukerperspektiv. En populasjonsstudie basert på innbyggerundersøkelsene fra 2010, 2013 og 2015
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429236Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten viser analyser av den til nå største norske spørreundersøkelsen om befolkningens og brukernes vurderinger av kommunale hjemmetjenester. Hjemmetjenestene er en vesentlig samfunnsinstitusjon i Norge som omlag en million innbyggere kommer i kontakt med årlig, enten som bruker, pårørende eller ansatt. Hjemmetjenestenes omdømme er noe under gjennomsnittet sammenlignet med andre offentlige og kommunale tjenester. Brukerne uttrykker stor tilfredshet med de ansattes service og holdninger, men noe mindre med tjenestenes tilgjengelighet og informasjon. Brukerne er betydelig mer fornøyde enn pårørende. Det er mer klager i hjemmetjenestene enn i andre deler av helsevesenet. Rapporten inneholder også analyser av hva som kjennetegner de eldre ikke-brukerne av hjemmetjenestene i forhold til brukerne.